Приветствую Вас Гость | RSS

Украина - правовое, социальное и независимое г...

Пятница, 17.05.2024, 05:36
Главная » 2011 » Январь » 25 » Выступление Уполномоченного ВРУ по правам человека от 22.10.10 г. - не мог оставить без внимания
00:28
Выступление Уполномоченного ВРУ по правам человека от 22.10.10 г. - не мог оставить без внимания
УПОВНОВАЖЕНИЙ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПРАВ ЛЮДИНИ

Виступ Уповноваженого Верховної Ради України
з прав людини на представленні Спеціальної доповіді
"Стан дотримання Україною європейських стандартів
з прав і свобод людини" з нагоди 60-річчя Конвенції
про захист прав людини і основоположних свобод

22 жовтня 2010 року


Шановний Голово! Шановні народні депутати! Шановні члени уряду! Представники релігійних громад, дипломатичного корпусу, науки, засобів масової інформації, дорогі співвітчизники!

Із прийняттям Радою Європи Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ( 995_004 ) (далі - Європейська конвенція з прав людини) на Європейському континенті розпочався процес створення якісно нової європейської системи захисту прав і свобод людини, яка стала фундаментом для національних правових систем усіх країн Європи.

Сьогодні дія Конвенції ( 995_004 ) поширюється на долю 800 мільйонів європейців із 47 країн Європи. Головне значення Конвенції полягає у формуванні нового менталітету поваги до прав людини, творенні нової культури прав людини, системи практичного захисту прав людини через Європейський суд.

Рада Європи - ніщо без Конвенції ( 995_004 ), а Конвенція - без Європейського суду з прав людини. Ця відома формула чітко висловлює єдність системи захисту прав людини. Але Конвенція - це ціла система різних механізмів та органів РЄ: моніторингові органи, Комітет міністрів, Парламентська асамблея, Комісар з прав людини, Європейський суд з прав людини, а також Венеціанська комісія.

Європейська конвенція з прав людини ( 995_004 ), рішення і практика Євросуду - це сучасна скарбниця верховенства права та поваги до прав і свобод людини.

Користуючись наданою можливістю, відповідно до постанови Верховної Ради України, представляю Спеціальну доповідь Уповноваженого Верховної Ради України "Стан дотримання Україною європейських стандартів з прав і свобод людини" з нагоди 60-річчя Європейської конвенції з прав людини ( 995_004 ).

У цій доповіді зроблено комплексний аналіз виконання Україною зобов'язань, узятих як під час вступу до Ради Європи, так і тих, що випливають з Європейської конвенції з прав людини ( 995_004 ) та інших європейських конвенцій, ратифікованих Україною. Висвітлено діяльність Уповноваженого з прав людини щодо сприяння імплементації в законодавство України та правозастосовну практику європейських стандартів, аналізується практика Європейського суду з прав людини щодо України. Уперше публічно представлено аналіз виконання Україною зауважень та рекомендацій постійних контрольних моніторингових органів Ради Європи.

Процес ратифікації в Україні Конвенції був складний і навіть драматичний одночасно. Йому чинився активний спротив. Це нагадувало, до речі, драматичну історію розробки і прийняття самої Європейської конвенції, про що сьогодні детально розповів Володимир Михайлович Литвин. Мені як народному депутатові України другого скликання довелося тоді бути координатором та співдоповідачем питання щодо ратифікації Європейської конвенції з прав людини ( 995_004 ). Ми пам'ятаємо як у парламентській залі 17 липня 1997 року фактично тільки з третьої спроби вдалося добитись ратифікації Конвенції.

Сьогодні в урядовій ложі сидять поважні люди, які в той час були моїми колегами-депутатами і допомагали мені переконати парламент у необхідності ратифікації Конвенції ( 995_004 ) і тим самим виконати взяті на себе під час вступу до Ради Європи зобов'язання. Це шановний Борис Ілліч Олійник, який упродовж десяти років був головою парламентської делегації України в Раді Європи і шановний Володимир Григорович Буткевич - перший суддя від України в Європейському суді з прав людини.

Проте закон щодо ратифікації Конвенції ( 995_004 ) було прийнято із застереженнями та заявами. Зауважу, правова система України дуже неохоче і боляче розставалася з такими рудиментами, як право прокурорів надавати санкцію на арешт і обшук та огляд житла. Проте ці рудименти продовжують існувати й досі. До речі, щойно у своєму зверненні Президент України акцентував увагу на незахищеності прав людини.

У цьому контексті зазначу, що нещодавній обшук без санкції суду в офісі Вінницької правозахисної групи із вилученням оргтехніки і 300 файлів із конфіденційною інформацією стосовно біженців - яскраве свідчення того.

Норми Конвенції ( 995_004 ) суттєво вплинули на Конституцію України ( 254к/96-ВР ), під час розробки якої у 1996 році Конституційна комісія спиралась на європейські стандарти дотримання прав і свобод людини. Як наслідок - другий розділ Основного Закону України відповідає стандартам Ради Європи в галузі прав людини. Це зазначено і в Резолюції ПАРЄ N 1755 ( 994_a19 ) "Функціонування демократичних інституцій в Україні".

З прийняттям Конституції ( 254к/96-ВР ) в Україні було запроваджено інститут Уповноваженого з прав людини - українську модель Омбудсмана. З початку діяльності понад мільйон людей - і громадян України, і іноземців, і осіб без громадянства - звернулися до Уповноваженого з прав людини. Кожне друге звернення стосується порушення громадянських прав, зокрема, прав на справедливий суд, виконання судових рішень, належні умови тримання в місцях ув'язнення тощо. У кожному третьому зверненні йдеться про порушення соціально-економічних прав громадян.

Одним із пріоритетів діяльності Уповноваженого стало сприяння виконанню зобов'язань України перед Радою Європи, зокрема, приведення національного законодавства в галузі прав і свобод людини відповідно до стандартів РЄ. На заваді на цьому шляху стало довготривале неоприлюднення владою офіційного тексту Конвенції з прав людини ( 995_004 ). Передусім цьому процесові треба було надати публічності, зробити його прозорим для суспільства. Адже в газеті "Голос України" в 1997 році було оприлюднено лише закон України про ратифікацію Конвенції, а сам її текст та додаткові протоколи до неї були відомі лише вузькому колу фахівців, депутатів і урядовців, що фактично унеможливлювало їх чинність на території України.

Тому 10 травня 1999 року Омбудсман України звернулась до Президента держави як гаранта Конституції ( 254к/96-ВР ) з проханням оприлюднити офіційний текст Конвенції ( 995_004 ) відповідно до статті 94 Основного Закону ( 254к/96-ВР ) в порядку, передбаченому Законом України "Про міжнародні договори України" ( 1906-15 ).

Лише 10 січня 2001 року в Україні було оприлюднено офіційний переклад Конвенції ( 995_004 ). Отже, понад три роки застосування Конвенції ( 995_004 ) в національній правовій системі України юридично було унеможливлено. Тільки після публікації вона справді стала частиною національного законодавства.

Одним із пріоритетів діяльності українського Омбудсмана є моніторинг за імплементацією та реалізацією норм цього ключового на європейському просторі документа в галузі прав і свобод людини.

Найскладнішим став процес реалізації Україною головних вимог Європейської конвенції з прав людини ( 995_004 ), зокрема, забезпечення охорони законом права кожного на життя і заборону смертної кари.

Спочатку було введено мораторій на застосування смертної кари, потім - визнання її Конституційним Судом України неконституційною, пізніше ратифікація двох протоколів - шостого і тринадцятого, що передбачало скасування смертної кари за будь-яких обставин.

Але навіть після скасування в Україні смертної кари мені як Омбудсману доводилося захищати права наших співвітчизників на життя в таких країнах, як Таїланд, Китай і Сполучені Штати Америки.
полностью http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=n0001715-10&new=1

Просмотров: 1034 | Добавил: dai | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Баннерная сеть BANNER.UA